Blikpol Eye Clinic w Sopocie jest jedną z najprężniej rozwijających się klinik okulistycznych w województwie pomorskim na miarę okulistyki XXI wieku. Jak powiedziała nam manager kliniki Anna Adamczyk, placówka wyposażona jest w najnowocześniejszą aparaturę medyczną, m.in. pierwszy na Pomorzu laser femtosekundowy. Zespół doświadczonych okulistów przeprowadza tu zabiegi laserowej korekcji wzroku oraz chirurgię zaćmy, ale nie tylko... Jako jedyni na Pomorzu wykonują zabiegi wszczepienia pierścieni śródrogówkowych INTACS w stożku rogówki.

 

Estera Gabczenko: Kiedy zaczęła się Wasza historia? Wróćmy na chwilę do początków kliniki Blikpol… 

Anna Adamczyk: Historia sopockiej kliniki Blikpol sięga lat 90. Już wtedy na trójmiejskim rynku działała firma Kardiotel świadcząca usługi medyczne, z której w 2008 roku wyodrębniliśmy markę okulistyczną. Przeanalizowaliśmy rynek, wybraliśmy najnowocześniejszy technologicznie sprzęt i sprawiliśmy, że w województwie pomorskim pojawił się pierwszy laser femtosekundowy, podnosząc bezpieczeństwo zabiegów laserowej korekcji wzroku na najwyższy dostępny poziom.

laser femtosekundowy
Laser femtosekundowy w klinice Blikpol Eye Clinic

 

Co udało się Państwu osiągnąć przez lata funkcjonowania Kliniki? Co się zmieniło?

Nasza operacyjna przygoda z okulistyką zaczynała się od zabiegów zaćmy. By móc wykonywać zabiegi, rzecz jasna, musieliśmy zbudować blok operacyjny. W związku z tym, że zawsze staraliśmy się, aby możliwość widzenia niezmąconą przez zaćmę, miała jak największa rzesza osób, staraliśmy się, by w naszej placówce pacjenci mieli dostęp do zabiegów refundowanych przez NFZ. W związku z tym, blok musiał spełniać szereg wymogów, na których dopracowanie otrzymaliśmy bardzo mało czasu. Dzięki wspaniałemu architektowi i wykonawcom udało się sprostać wymaganiom.

Pod koniec 2008 roku na naszym bloku przy Jana z Kolna 16 w Sopocie-Wyścigach stanął także laser ekscimerowy do przeprowadzania zabiegów LASIK. Natomiast w roku 2011 doposażyliśmy nasz system laserowy w femtolaser, dzięki czemu jako jedyni w Polsce mogliśmy wykonywać zabiegi iLASIK systemem Abbott Medical Optics, jedyną metodą zaaprobowaną do korekcji wzroku żołnierzy amerykańskich i astronautów NASA.

Z roku na rok przybywało zainteresowanych laserową korekcją wzroku pacjentów i potrzebowaliśmy dodatkowego miejsca, by móc zapewnić im odpowiednie warunki. Postanowiliśmy przenieść część naszych usług do nowego lokalu, mieszczącego się w rozpoznawalnym Krzywym Domku. Powstało wtedy Centrum Mikruchirurgii Oka KARDIOTEL-BLIKPOL, gdzie zabiegi zaćmy pozostały przy Jana z Kolna na Wyścigach, a laserowa korekcja wzroku była świadczona w Krzywym Domku przy ul. Haffnera w centrum Sopotu. Kolejnym krokiem był lifting marki w 2018, w wyniku czego powstał Blikpol Eye Clinic, nowe logo, zupełnie nowa strona internetowa i świeży styl przekazu.

Co Was wyróżnia wśród placówek medycznych na Pomorzu?

Wśród placówek medycznych na pomorzu jesteśmy na pewno jedną z najprężniej rozwijających się firm okulistycznych. Nieustannie pogłębiamy swoją wiedzę, wprowadzamy nowe usługi, m.in. jako jedyni wykonujemy zabiegi wszczepienia pierścieni śródrogówkowych INTACS w stożku rogówki. Mamy bardzo ambitną i zdolną kadrę specjalistów, którzy dążą do perfekcji w swoim fachu. I co bardzo ważne dla pacjentów, stawiamy ich na pierwszym miejscu. Jesteśmy uważni na ich potrzeby, słuchamy, pytamy, doradzamy. Każda osoba, która do nas dzwoni lub staje w naszych drzwiach, jest dla nas wyjątkowa i chcemy się zająć jej problemem jak najlepiej potrafimy. Do tego potrzebnych jest także wiele specjalistycznych narzędzi, gdyż okulistyka XXI wieku to w większości naszpikowana nowoczesnymi technologiami aparatura medyczna, dlatego inwestujemy w coraz to nowe narzędzia diagnostyczne. Współpracujemy z liderami na rynku okulistycznym, firmami m.in. Johnson&Johnson, ALCON, CANON, AVEDRO. Chcemy by nasi pacjenci mieli dostęp do jak największej liczby usług świadczonych na najwyższym światowym poziomie.

Ponadto cała nasza kadra w Blikpol Eye Clinic posługuje się językiem angielskim, co daje nam możliwość obsługi pacjentów zagranicznych, bez ryzyka, że procedury medyczne przeprowadzane u pacjenta będą przez niego niezrozumiane bądź zbyt stresujące przez barierę językową.

Proszę opowiedzieć nam o zespole kliniki. Kto go tworzy i w czym się specjalizujecie?

Nasz obecny zespół okulistów składa się w sumie z 14 specjalistów pracujących w dwóch placówkach. Siedmioro z nich z tytułami doktora nauk medycznych, pięcioro to lekarze ze specjalizacją z okulistyki drugiego stopnia, a dwie osoby są w trakcie specjalizacji.

Kierownikiem poradni okulistycznej jest dr n. med. Judyta Aniśko-Słomińska, która specjalizuje się w schorzeniach przedniego odcinka oka, głównie rogówki oraz zajmuje się m.in. laserową korekcją wzroku i doborem ortokorekcji.

Dr Judyta Aniśko-Słomińska
Dr n. med. Judyta Aniśko-Słomińska

Kierownikiem sekcji laserowej korekcji wzroku jest lek. Witold Czuszyński. W zespole operatorów refrakcyjnych są także: dr n.med. Ewa Lange, dr n.med. Anna Jurska-Jaśko oraz lek. Dorota Chomińska-Dorn.

dr n.med. Anna Jurska-Jaśko oraz lek. Dorota Chomińska-Dorn.
lek. Dorota Chomińska-Dorn oraz dr n.med. Anna Jurska-Jaśko oraz

 

Z zakresu chirurgii refrakcyjnej poza laserową korekcją wzroku możemy pacjentom zaproponować także wszczepy soczewek wewnątrzgałkowych, którymi to zabiegami zajmują się dr n.med. Barbara Krupa-Szafran oraz dr n.med. Paweł Lipowski. Są to najwyższej klasy specjaliści od chirurgii zaćmy, którzy wraz z dr n.med. Witoldem Kokotem tworzą trzon naszego zespołu zaćmowego. Ponadto w naszej placówce pracują także wybitni diagności i lekarze asystujący przy zabiegach: dr n.med. Hanna Zygmunt, lek. Monika Pompein-Batkiewicz, lek. Ewa Młodzianowska-Kryda, lek. Maciej Januchta, lek. Magdalena Hubert oraz lek. Olimpia Zacharek.

 

W jakich problemach pomagacie/leczycie Waszych pacjentów? Proszę się pochwalić efektami, które być może również Was zaskoczyły  

Staramy się pomóc naszym okulistycznym pacjentom w każdym problemie, z jakim się do nas zgłoszą. Rzecz jasna medycyna idzie do przodu wielkimi krokami i specjalizacje coraz bardziej się zawężają, więc nie sposób być alfą i omegą w każdej dziedzinie. Dlatego staramy się by w naszym zespole znajdowały się wybitne osoby z różnymi wąskimi specjalizacjami.

Naszymi głównymi nurtami rozwoju są zabiegi laserowej korekcji wzroku oraz chirurgia zaćmy i w tych dziedzinach na pewno możemy pochwalić się największymi osiągnięciami. Najbardziej spektakularne są zawsze korekcje dużych wad wzroku. Do tej pory największą wadę, jaką korygowaliśmy laserowo, to -16,5 dioptrii u młodej 21 letniej pacjentki, która po zabiegu mogła wkroczyć w dorosłe życie bez ciężaru niemożności funkcjonowania bez okularów. Dla osób z dużymi wadami wzroku uniezależnienie się od pomocy optycznych oznacza zupełnie inną jakość życia. Długo wyczekiwaną wolność i swobodę. Radość naszych pacjentów warta jest wszystkich starań, które czynimy by pomóc im zyskać lepsze życie.

Blikpol Sopot

Podobnie jest z pacjentami chorującymi na zaćmę, czyli zmętnienie soczewki oka. Ci pacjenci często przez wiele lat żyją z ciągle pogarszającym się wzrokiem, gdzie zarówno kontrast jak i pole widzenia ulegają pogorszeniu. W odróżnieniu od zwykle młodych pacjentów refrakcyjnych, pacjenci zaćmowi są najczęściej w „sile wieku”, ale każda osoba, na każdym etapie życia chce być sprawna, samodzielna i żyć w pełni. Dlatego równie poważne są dla nas problemy starszych pacjentów, którzy zasługują by cieszyć się dobrym wzrokiem do późnej starości. Ich radość jest tak samo wielka, a czasem i większa, gdyż dzięki bardzo zaawansowanym soczewkom wszczepianym podczas zabiegu, mają szansę widzieć tak, jak jeszcze nigdy w życiu nie widzieli.

Niewątpliwą zaletą nowoczesnych zabiegów okulistycznych jest ich krótki czas trwania 10-20 min, bardzo mała inwazyjność, szybki okres rekonwalescencji i praktycznie natychmiastowe efekty. Dzięki temu już następnego dnia po zabiegu podczas kontroli, widzimy jak Ci pacjenci są radośni i odmienieni. To daje nam dużo siły i satysfakcji oraz chęci by starać się jeszcze bardziej.

 

Pacjenci z jakich krajów odwiedzają Was najczęściej? W jaki sposób dbacie o ich komfort?

Podczas ostatniej dekady bardzo otworzyliśmy się na pacjentów zagranicznych. Podjęliśmy współpracę z touroperatorami, głównie z krajów skandynawskich. Naturalnie więc zaczęło przybywać pacjentów spoza Polski. Od początku naszej działalności kładziemy nacisk na jak najlepszą obsługę pacjenta i jakość świadczonych usług, a także jako firma rodzinna dbamy o iście domową atmosferę. Te wszystkie starania przynoszą taki efekt, że pacjenci chętnie polecają nas swoim znajomym i rodzinie. Duży trzon naszych pacjentów to Polacy mieszkający za granicą. Polonia bardzo chętnie korzysta z usług medycznych w Polsce, bo mają porównanie z krajów, w których przebywają i okazuje się, że służba zdrowia nie jest tam zbyt wysoko ceniona. Drugą sprawą są ceny. Te same zabiegi na tym samym zestawie laserów i z wykorzystaniem identycznej platformy diagnostycznej, którymi dysponujemy, kosztują w Wielkiej Brytanii trzy razy więcej. Nic więc dziwnego, że Polacy będący na obczyźnie wybierają nas, a za nimi przybywają ich znajomi, bardzo często obywatele zamieszkiwanych przez nich krajów. Najczęściej gościmy pacjentów ze Szwecji, Danii, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Szkocji, Holandii. Pojawiają się także Niemcy i Francuzi. Spoza Europy mieliśmy także pacjentów z Dubaju, Florydy i Toronto.

A jak dbacie o bezpieczeństwo pacjentów w warunkach pandemii COVID-19?

W związku z realnym zagrożeniem epidemiologicznym, w celu zapewnienia najwyższego bezpieczeństwa naszych Pacjentów i Pracowników, wprowadziliśmy dodatkowe procedury na terenie naszych placówek, takie jak:

  • ograniczenie liczby osób towarzyszących Pacjentowi na wizyty oraz zabiegi do jednej osoby,
  • dezynfekowanie rąk przed wejściem do placówki – dozownik dostępny jest na korytarzu przed wejściem, a także w każdym gabinecie,
  • przeciwwskazaniem do odbycia zabiegu jest podwyższona temperatura ciała,  przeziębienie, kaszel, katar, opryszczka. Pacjentów z ww. objawami prosimy o pozostanie w domu,
  • jeśli wizyta/zabieg nie należy do pilnych lub może się odbyć w czasie późniejszym, sugerujemy przełożenie wizyty/zabiegu,
  • personel może odmówić przyjęcia pacjenta z oznakami zakażenia oraz co do którego zachodzi domniemanie, że może być nosicielem wirusa.

Więcej informacji na ten temat znajdziecie na stronie blikpol.pl

 

Fotorelacja do wywiadu została zrealizowana we współpracy z Pomorskie Prestige

Zdjęcia w klinice wykonaliśmy przed pandemią koronawirusa w Polsce.